Det sker oftere og oftere at nogen går bort i en anden del af landet end det de voksede op i. Tilbage står de pårørende med spørgsmålet om, hvor asken skal nedsættes. Skal den nedsættes på kirkegården i fødebyen eller den by de bor i nu – eller kan asken deles, så en del af afdøde nedsættes i en by, mens en anden del nedsættes i en anden by?
Spørgsmålet opstår også i andre sammenhænge. Eksempelvis når en person går bort og både hendes egne børn, og sin nye mands børn, bor to forskellige steder i verdenen og derfor gerne vil have asken sat ned på to forskellige kirkegårde. Kan man det?
Prins Henrik løb ind i samme problemstilling. En del af hans aske ønskedes nedsat i Frankrig, mens en anden del skulle nedsættes i Danmark.
Man behøver ikke være prins at få lov til at dele asken. Det er faktisk muligt for enhver, at få nedsat asken på to forskellige steder. Det eneste det kræver er, at man ansøger om det. Her vil det dog typisk blive godkendt til at være på to kirkegårde i hvert sit land eller at halvdelen af asken bliver spredt ud over havet, og den anden halvdel nedsat på en kirkegård. Når biskoppen af stiftet har godkendt askedelingen, vil krematoriet sørge for at asken deles lige over i to urner. Man skal så bare huske, at erhverve sig en ekstra urne, hvilket selvføglig gør begravelsen endnu dyrere.
Prins Henrik vil måske ikke blive husket for, at følge kongehusets traditioner om at skulle begraves i Roskilde Domkirke. Men hvad gør det, når alle efterladte får et sted at mindes. Måske var det netop en af de overvejelser Prins Henrik gjorde sig. Han gik forud for sin tid og tilpassede sig de nye tider, hvor de store afstande imellem os, kalder på nye begravelsesritualer og traditioner.
Det er klart at tendensen for askedeling og askespredning er stigende. Vi bliver i højere grad skilt, hvorefter vi finder sammen i nye familier, hvor begge sider af familien kan gøre krav på asken. Også i takt med, at vi rejser mere og flytter nye steder hen. Men for nogen kan tanken om at dele afdøde i to virke markaber. Vi vil lade det være op til debat, om det er moralsk og etisk forsvarligt at dele afdøde i to. Ikke desto mindre, er det rent faktisk muligt at dele asken.